Heeren van de Thee en op weg naar Wonosobo - Reisverslag uit Wonosobo, Indonesië van Mart Meerdink Veldboom - WaarBenJij.nu Heeren van de Thee en op weg naar Wonosobo - Reisverslag uit Wonosobo, Indonesië van Mart Meerdink Veldboom - WaarBenJij.nu

Heeren van de Thee en op weg naar Wonosobo

Blijf op de hoogte en volg Mart

13 Augustus 2016 | Indonesië, Wonosobo

10 augustus: Vanochtend ging om 06.00 uur de wekker. Om 07.30 uur de bus in en een gevaarlijk mooie rit naar Gambung waar de de theeplantage van de familie Kerkhoven is gevestigd. Bekend uit het boek van Hella Haasse: “De Heren van de Thee”.
Kennis gemaakt met de theeplukkers en kregen we een rondleiding door de theefabriek. Ook hebben we het graf van de oude Rudolf Kerkhoven bezocht. Midden in het bos. Slecht onderhouden maar ja hij was dan ook geen Indonesiër.
Gelukkig voor Ati gingen we weer de zelfde weg terug, maar zat ze nu aan de goede kant van de afgrond.
We waren op tijd terug in Bandung om de voorstelling van Saung Anglung Udjo bij te wonen.
Eerst een Wayang voorstelling, gevolgd door een besnijdenisritueel. Ook werd door de kinderen een demonstratie met Anglun muziek. Later kreeg iedereen in het publiek zo’n instrument en werden we onderwezen in het bespelen van dit bamboe instrument. Om 18.15 waren we weer in het hotel. We moesten snel onze koffers pakken, want deze gingen alvast vooruit met de bus. Wij gaan morgen met de trein.

11 augustus: De wake-up call kwam vandaag om 06.15 uur. We hoefden pas om 07.45 uur naar het station te vertrekken. Een leuke treinreis door de rijstvelden en kleine dorpjes. De huizen liggen daar zo dicht aan het spoor dat je het wasgoed zo van de lijn kunt plukken. Toiletbezoek is een acrobatische toer in een slingerende trein en hurktoilet. En dat noemen ze vakantie!
Na een uurtje of 5 gingen we de trein uit en stond de bus klaar. Een mooie tocht door het heuvellandschap naar Wonosobo volgde. Onderweg bezochten we nog een glasnudel fabriek. Van kasave meel werden dunne draden gemaakt. Buiten gedroogd en door dames tit nestjes verwerkt en in gepakt.
In Wonosobo logeren we in het Kresna Hotel. Een hotel uit oude tijden, 3 etages zonder lift en geen airco op de kamer. Laat staan WiFi.
Morgen gaan we op weg naar Yogyarkarta en onderweg bezoeken wij de Borobodur.

(ik loop wat achter ivm tijdgebrek. We zitten inmiddels in Yokyarkarta en hebben Bodorubur bezocht en meer. Hopelijk binnenkort meer info)

• 14 Augustus 2016 - 04:20

Daphne:

"two leaves and a bud" ook geleerd bij het theeplukken? Goede reis verder!!
    De treinstoelen zagen er nog best comfortabel uit, trouwens.
    En mama doet aan handopleggingen?
    Ik vraag me af waarom men denkt dat toeristen folkloredansen leuk vinden. Óveral op de wereld moet je er weer aan geloven (tot aan Volendam toe). Tja....

• 14 Augustus 2016 - 19:23

Sandra:

Prachtige foto's! Genieten maar!!