Borobudur, Prambanan en op naar de Bromo - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van Mart Meerdink Veldboom - WaarBenJij.nu Borobudur, Prambanan en op naar de Bromo - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van Mart Meerdink Veldboom - WaarBenJij.nu

Borobudur, Prambanan en op naar de Bromo

Door: mmv

Blijf op de hoogte en volg Mart

15 Augustus 2016 | Indonesië, Bromo

12 augustus. Weer vroeg op en de bus in naar Yogyakarta. Onderweg doen we de pelgrimstempels aan om uiteindelijk het hoogtepunt te bereiken: de Borobudur. Maar natuurlijk eerst even lunchen in een prachtig restaurant op een heuvel met uitzicht op de tempel. Na het eten o.l.v. de gids Udi de tempel met zijn vele Stupa’s met in elke stupa een beeld van Boeddha. Een vernuftig bouwwerk.
Daarna naar het hotel in Yogyakarta. Snel douchen want we worden al weer verwacht bij een openluchtdiner met aansluitend een opvoering van een traditioneel toneelstuk/dans met fraaie kostuums en dito maskers.
13 augustus. De traditionele wake-up call om 06.00 uur en na het overvloedige ontbijt op weg naar de tempel Prambanan. Een architectonisch fraai bouwwerkje. Daarna een bezoekje aan een Batik atelier met uitleg en natuurlijk de kans om een uniek kunstwerkje te kopen. Met korting omdat we zo’n leuke groep zijn. Vervolgens in Betja’s (bakfiets met zitbank aangedreven door een Javaanse jongen) op weg naar het paleis van de Sultan waar nu de 10e Sultan resideert. Na de rondleiding weer in de bakfiets naar een ander paleis. Toen naar de bus gebracht en deze reed onze lunchafspraak. Na een loempia en een Bintang naar de zilversmid aan de overkant. Na een snelle uitleg de uitgelezen kans om iets te kopen. Direct weer de bus in en nu naar een batikfabriek waar de Batik met stempels bedrukt werden. Ook hier weer een mooie winkel met allerlei Batik stoffen, overhemden e.d. en je kan met creditkaart betalen.
De Hollandse leerfabriek bleek gesloten dus konden we naar het hotel, waar we om 17.00 uur arriveerden. Om 19.00 uur werden we in het Paleis van de Sultan (het oude gedeelte van ons hotel) verwacht voor het Sultandiner. Zag er voortreffelijk uit met lekkere hapjes net als het bedienend personeel.
Vroeg naar bed want de wake-up call nu op 04.45 uur! Om 06.00 uur naar het station en met de trein op weg naar Mojokerto. Vandaar met de bus naar Bromo, waar we met kleine busjes naar ons hotel worden gebracht (te steil voor onze eigen bus).
Morgen wacht de uitdaging van de zonsopgang op de Bromo vulkaan (dus om 02.00 uur je nest uit).

• 15 Augustus 2016 - 13:13

Jan:

wat een fantastische reis. geniet enorm van jullie verslag en foto's. zoals je weet heb ik begin jaren 70 ook een korte studie reis door indonesie gemaakt zie veel herkenbare beelden. geniet ervan en tot schrijfs
    jan

• 15 Augustus 2016 - 14:04

Tjeerd:

Ik snap het al: over twee weken met een torenhoge creditcardrekening en 25 kilo bagage extra terug....

• 15 Augustus 2016 - 21:34

Jan:

Tjeerd misschien wel voor al de kleinkinderen je weet maar nooit

• 15 Augustus 2016 - 22:00

HJ:

Bedankt Mart, ik geniet enorm van je verhalen en wat een prachtige fotos.

• 16 Augustus 2016 - 08:47

Daphne :

Gelukkig ook een foto van de "lekkere hapjes"!
    Goede reis verder en sterkte gewenst natuurlijk. ;-)